Edwin van der Heide (NL)
Pneumatic Sound Field
Installazione audio
Realizzata nel contesto di un progetto di residenza al Tesla di Berlino e presentata per la prima volta a Sonambiente del 2006, Pneumatic Sound Field è una installazione ambientale di grandi dimensioni, pensata per spazi esterni, come intervento di interazione con l'ambiente sonoro naturale. Un cielo costituito da 42 valvole pneumatiche disegna il campo entro il quale si muove lo spettatore: il sistema, governato da un software, genera un continuum percettivo spaziale e sonoro, costituito da pattern ritmici capaci di creare suono e spostamenti d'aria, un vento a diverse velocità, direzioni e intensità. Al confine tra delicata mimesi naturalistica e rigorosa progettazione di un ambiente virtuale, Pneumatic Sound Field offre una intensa esperienza dislocativa portando il pubblico a ricollocarsi, sfogliando i diversi strati del mondo fenomenico, tra arte e tecnologia. Edwin van der Heide, artista olandese con alla spalle studi di Sonologia presso il Royal Conservatory de L' Aja, e di Tecnologia musicale allo HKU di Utrecht, lavora nel campo del suono, dello spazio e dell'interazione, della sound art o della media art. Van der Heide si muove sui confini e sugli intrecci dei differenti media utilizzati. Di difficile collocazione nei termini tradizionali delle discipline musicali, il suo lavoro di ricerca - che utilizza spesso competenze di carattere tecnico-scientifico - si concretizza in installazioni, performance, ambienti percettivi. Dal 1995 insegna presso il dipartimento di Arte e Scienza del Royal Conservatory e del Royal Arts Academy dell'Aia, e dal 2002 dirige un master di Tecnologie e media presso l'università di Leida. Suoi lavori sono stati ospitati allo Stedelijk-Amsterdam, Acer Digital Art Centre-Taipei, Ars Electronica-Linz, Sonar Festival-Barcelona, ICC-Tokyo, Argos Festival-Brussels, Transmediale-Berlin, Beijing International New Media Arts Festival-Beijing.
Audio Installation
Realised in the context of a residency project at Tesla, Berlin and presented for the first time at Sonambiente in 2006, Pneumatic Sound Field is a big scale environmental installation, coinceived for outdoor spaces, like an intervention or interaction with the natural sound environment. A sky constituted of 42 pneumatic valves draws the field into which the spectator moves: the system administered by a software, generates a sound and a spatial perception continuum, consisting of rythmical pattern able to create sound and air movements, a wind with different speed, direction and intensity. At the crossroads between the delicate naturalistic mimesis and a rigorous planning of a virtual world, Pneumatic Sound Field offers an intense feeling of dislcation, forcing the audience towards a relocation, by considering the different layers of the phenomenological world, between art and technology. Edwin van der Heide, a Dutch artist who studied sonology at the Royal Conservatory of the Hague, and of musical technology of Utrecht's HKU, works with sound, space and interaction. It is hard to locate his work inside the traditional musical disciplines from sound art to media art. Van der Heide stands on the borders and interconnections between the different employed media. He carries on a proper research, employing techno-scientific competences to build installations, performances and environments of perception. Since 1995 he has been teaching at the Departement of Arts and Science of the Royal Conservatory and the Royal Arts Academy of the Hague, since 2002 he is the director of a master of Media Technology at Leiden University. His works have been exhibited at Stedelijk-Amsterdam, Acer Digital Art Centre-Taipei, Ars Electronica-Linz, Sonar Festival-Barcelona, ICC-Tokyo, Argos Festival-Brussels, Transmediale-Berlin, Beijing International New Media Arts Festival-Beijing.
www.evdh.net