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John Duncan/Leif Elggren


live-media
production Netmage 07

Giovedi/Thursday 25 Gennaio/January h 22.30
Palazzo Re Enzo

www.johnduncan.org
www.elgaland-vargaland.org
www.thesonsofgod.com
www.fireworkedition.com



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Sentire.
Che cosa?
La voce verrà
Non hai il controllo
I suoni sono scelti, le voci parlano nelle lingue sconosciute.
Concentrati.
Aiuta il pregare, all'intelligenza?
Probabilmente no.
Da qualche parte, nel silenzio, nella solitudine, nel tanfo di sudore nella calura, c'è un messaggio.
In qualche modo, nonostante tutto, senti che capirai.

Il tono della breve introduzione che precede è allusivo e profetico come si conviene alle attitudini dei due artisti coinvolti in questa inedita performance sonica, realizzata appositamente per Netmage 07.

John Duncan, statunitense di origine, ma apolide e ospite di innumerevoli stati (un quinquennio in Giappone, un triennio in Scandinavia, da oltre un decennio in Italia, mantenendo nel frattempo la cittadinanza dello strano regno di Elgaland-Vargaland) distilla la sua esperienza che sarebbe riduttivo confinare al genere della sound-art.
Tardo-azionismo, piuttosto, con una spiccata attenzione ad aspetti di comportamento (behaviorism) che accomunano le diverse civiltà tagliando verticalmente le differenze storiche e orizzontalmente quelle geografiche, su attitudini al 'sentire' che possono esprimersi -ma non necessariamente- in forma sonora. (E' stranamente in lingua italiana che il termine sentire implica i due diversi significati di udito e sentimento, non possedendo noi il concetto di feeling).
Per capire meglio rimandiamo a Something Like Seeing in the Dark concepito da Duncan con Leiff Elggren.

Tra le massime espressioni contemporanee, la ricerca di John Duncan da più di vent'anni verifica i limiti psicofisici dell'individuo spaziando dalla performance art - con eventi unici al MOCA (Los Angeles), MAK (Vienna), MACBA (Barcellona), Museum of Tokyo (MOT) -, alle installazioni sonore -le più recenti ad O'Artoteca (Milano), Atlantic Waves (Londra), The Institute of Contemporary Art - ICA (Boston), Eco e Narciso (Torino), MUTEK (Montreal), Fylkingen (Stockholm), Gothenburg Biennial, Galleria Enrico Fornello (Prato)-, alla composizione elettroacustica. Della lunga discografia segnaliamo l'ultimo Nine Suggestions (2005 con Mika Vainio eIlpo Väisänen, a.k.a. Pan Sonic).

Leif Elggren, svedese, si muove con altrettanto agio su territori visivi e sonori, elaborando impulsi onirici e sottili assurdità, ribaltando gerarchie sociali e consuetudini iconologiche. Si forma alla Academy of Fine Arts di Stoccolma come disegnatore, ma già alla fine degli anni '70 si associa ai primi gruppi di performance collaborando con Thomas Lijenberg e Carl Michael von Hausswolff. Nel 1988 fonda, assieme a Kent Tankred, The Sons of God, duo con il quale crea una serie di performances dove azione fisica e suono cercano un punto di perfetto equilibrio. Pubblica i suoi lavori con la Ash, Touch e Radium l'etichetta fondata da von Hausswolff, con cui fonda inoltre il regno di Elgaland-Vargaland. Il lavoro di questa rigorosa avanguardia pre-artica, costituisce il nucleo di un indimenticabile allestimento al paglione Nordico della Biennale Arte di Venezia del 2001.

Listening
To what?
The voice will come
It is not in your control
The sounds are garbled, voices speaking in tongues.
Concentrate.
Does it help to pray for more intelligence?
Probably not.
Somewhere in the silence, the lonliness, the stink of sweat in the
heat, there is a message.
Somehow, despite everything, you feel you'll understand.

The allusive, prophetic tone of the brief preceding introduction fits the attitudes of the artists involved in this world premiere sonic performance, realized especially for Netmage 07.

John Duncan, American by origin, though stateless resident of countless countries (over six years in Japan, six months in Sweden, more than a decade in Italy, while maintaining citizenship in the strange kingdom of Elgaland-Vargaland) distills his experiences in ways that go far beyond the limits of sound-art. Late-Actionism, then, with a marked attention to aspects of behavior (behaviorism) that unite various civilizations, cutting their historical differences vertically and the geographical ones horizontally, su attitudes to 'listening' that can be expressed -though not necessarily- in sonic form. Strangely, it's in Italian that the word 'listen' (= 'sentire') implies both 'hearing' and 'sentiment', while the concept of 'feeling' is nonexistent. To understand more fully, we return to Something Like Seeing in the Dark conceived by Duncan with Leiff Elggren.

The research of John Duncan for over twenty years verifies the psycho-physical limits of the individual, ranging from performance art (with unique events at MOCA (Los Angeles), MAK (Vienna), MACBA (Barcelona), Museum of Tokyo -MOT), to audio installations (most recently at O'Artoteca (Milan), Atlantic Waves (London), The Institute of Contemporary Art - ICA (Boston), Eco e Narciso (Turin), MUTEK (Montreal), the NoorlandsOperan (Umeå), Fylkingen (Stockholm), the Gothenburg Biennial, Quarter (Florence) and Galleria Enrico Fornello (Prato), to electroacoustic compositions. From his lengthy discography we point out the recent Nine Suggestions (2005 with Mika Vainio and Ilpo Väisänen, a.k.a. Pan Sonic).

Leif Elggren, active since the late 1970's, has as well as Duncan become one of the most constantly surprising conceptual artists to work in the combined worlds of audio and image. A writer, visual artist, stage performer and composer, he has many albums to his credit, solo and with the Sons of God, on labels such as Ash International, Touch, Radium and his own Firework Edition. His music, often conceived as the soundtrack to a visual installation or experimental stage performance, usually presents carefully selected sound sources over a long stretch of time, ranging from mesmerizingly quiet electronics to harsh noise. His expansive and prolific body of art often involves dreams and subtle absurdities, social hierarchies turned upside-down, hidden actions and events taking on the quality of icons. In 1988 he formed the duo Guds Söner (The Sons of God) with Kent Tankred. Together with artist Carl Michael von Hausswolff, he is a founder of the Kingdoms of Elgaland-Vargaland where he enjoys the title of king. The work of this rigorous pre-Artic avant-garde constitutes the nucleus of an unforgettable intervention at the 2001 Biennale Arte di Venezia's Nordic Pavillion.

Program Tickets - Venues Credits Press Bissera
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info: info@netmage.it info@xing.it press: pressoff@xing.it xing
artwork: moira ricci + invernomuto